вівторок, 14 серпня 2012 р.

Урок 9. Розв’язування задач по темі „ Робота і енергія”. Лабораторна робота № 10 „ Визначення ККД похилої площини.”


Урок 9. Тема. Розв’язування задач по темі „ Робота і енергія”.
          Лабораторна робота № 10 „ Визначення ККД похилої площини.”
Мета: навчити учнів розв’язувати задачі  з використанням формул
          роботи,  потужності, ККД, потенціальної і кінетичної енергій,
          формули  рівноваги важеля і пресу. Розвивати практичні уміння під
           час  виконання лабораторної роботи, виховувати акуратність при
           виконанні завдань і бережливе відношення до приладів, вимагати
           дотримання правил безпеки життєдіяльності.
Тип уроку: урок застосування умінь і навиків.
Обладнання: роздатковий матеріал, прилади для лабораторної роботи:
                      мірна стрічка, динамометр, набір тягарців, дерев’яна лінійка,
                      штатив з муфтою та лапкою, дерев’яний брусок.
Хід уроку:
1.     Організація класу ( 5 хв)
Сьогодні на уроці ми працюємо колективно, злагоджено, щоб виконати завдання  і  дістати смарагдовий діамант, виконавши роботу, затративши енергію, приклавши різну силу, затративши певний час, використавши прості механізми. Який у кого вийде ККД побачимо в кінці уроку. Звичайно, бажаю всім успіху, щоб ваш ККД максимально наближався до 100%. Для виконання завдання на першому етапі уроку, розділимо клас на три групи ( в класі 12 чоловік, по 4 учні в кожній групі). Роздаються всім групам завдання на карточках, старший групи роз приділяє, хто яке завдання буде виконувати в залежності від складності завдання і знань та умінь учня.
2.     Розв’язування задач ( 15 хв).
                                           Карточка № 1
1.     Чи виконує роботу сила тяжіння, яка діє на яблуко, що лежить на столі?
2.     Перелічіть відомі вам прості механізми. Наведіть приклади їх застосування.
3.     На столі лежать пиріжок і буханець хліба. Яке з цих двох тіл має більшу потенціальну енергію?
4.     Яку роботу потрібно виконати для того, щоб підняти вантаж вагою 2Н
     на висоту 50 см?
5.     Трактор рівномірно тягне плуг із силою 10 кН. За 10 хв він проходить
    шлях, що дорівнює 1200м. Визначте потужність, яку розвиває при
    цьому двигун трактора.
6. По похилій площині переміщується вантаж вагою 3,5 кН на висоту
  1,4 м. Обчисліть роботу, що виконується при цьому, якщо ККД похилої
  площини дорівнює 60%.

                                         Карточка № 2
1.     Чи може бути виконана робота, якщо відсутнє переміщення?
2.     Наведіть приклади використання нерухомих блоків.
3.     Які з перелічених тіл мають потенціальну енергію: а) мяч, який лежить на підлозі; б) стиснена пружина; в) куля, що котиться по землі.
4.     Двигун кімнатного вентилятора за 10 хв виконав роботу 21кДж. Чому дорівнює потужність двигуна?
5.     Під час рівномірного підняття з шахти бадді, навантаженої вугіллям, була виконана робота 4800 кДж. Якою є глибина шахти, якщо маса бадді з вугіллям 8 т?
6.     Вантаж масою 400 г переміщували рівномірно по похилій площині довжиною 0,6 м і висотою 20 см, діючи силою 2,5 Н. визначте ККд похилої площини.

                                               Карточка № 3
1.     Телеграфний стовп, що лежав на землі, поставили вертикально. Чи виконана при цьому робота?
2.     Який із блоків дає виграш у силі  в два рази?
3.     Які з перелічених тіл мають кінетичну енергію: а) краплина дощу, що падає на землю; б) вертоліт, який завис у повітрі; в) дерев’яний брусок, занурений у воду.
 ______________________________________________________________
4.     Стругаючи рубанком дерев’яну деталь, долають силу опору 50Н. яка
    робота виконується під час зняття стружки довжиною 40 см?
5.     Із водоспаду висотою 18 м за 5 хв падає 200 т води. Яка потужність
    розвивається при цьому?
6.     Камінь об’ємом 0,6 м3 підіймають із дна річки глибиною 4м на баржу,
   висота борту якої над поверхнею річки 1 м. густина каменю 2500 кг/м3.
   Знайдіть роботу з підняття каменя.
Учні отримують оцінки за виконання задач.
3. Виконання лабораторної роботи (23 хв).
Перед початком проводиться інструктаж з безпеки життєдіяльності, згадується теоретичний матеріал:
1.     Які прості механізми ви знаєте?
2.     Що таке ККД ?
3.     Чому ККД завжди менший за 100%?
Учні записують у зошит для лабораторних робіт.

Лабораторна робота № 10
Тема. Визначення ККД похилої площини.
Мета: переконатися на досліді, що корисна робота, виконана за допомогою похилої площини, менша повної, визначити ККД похилої площини.
Прилади та матеріали:  мірна стрічка, динамометр, набір тягарців,
                         дерев’яна лінійка,  штатив з муфтою та лапкою,
                         дерев’яний брусок.
Хід роботи
Учні заповнюють табличку і виконують в зошиті необхідні обчислення.
Виконавши обчислення і заповнивши табличку учні пишуть висновок.
4.     Підсумок уроку(2хв)
На уроці ми розв’язали по темі різні задачі, підготувалися до контрольної роботи. Виконали лабораторну роботу  і практично переконалися, що застосування простих механізмів полегшує виконання роботи, але виграшу не дає в роботі. Враховуючи сили тертя, маємо ККД механізмів менший 100%.
Домашнє завдання: повторити від § 26 по § 32, розглянути підсумки
                                 розділу на ст. 163, завдання для самоперевірки
                                 ст.164-165.

Немає коментарів:

Дописати коментар